Wednesday, July 6, 2011

Bekalan Dari Mak..





Alhamdulillah...
Alhamdulillah Ya Allah...
Alhamdulillah, aku bersyukur atas segala nikmat dan rahmatMu..

Teringat dulu masa kecik-kecik,
Masa sekolah rendah,
Tiap-tiap hari pegi sekolah naik beskal....
Mak siapkan sarapan pagi..
Pastu kadang2 bekalkan pape yang ada..

Bila taknak jamah sarapan pagi....
Alasan belum ada selera nak minum…
Mak bawak air atau biskut sampai ke depan pintu...
Mak paksa gak saya minum sambil saya pakai kasut..
Mak kata nanti perut masuk angin..
Mak hantar ke depan pintu dan melambai tangan..

Alaahaaii.. saya tak dapat melakukan perkara yang sama pada anak saya..
Tiap-tiap hari akan berenti di kedai..
Beli biskut atau roti atau kuih untuk anak….
Sebab terkejar2 nak pegi keje lak....

Kemudian,
Dah masuk sekolah menengah..
Mak tetap juga hidangkan saya sarapan..
Mak hantar ke pintu kalau saya taknak jamah…
Mak paksa saya minum…
Masa rehat, saya tak makan di kantin…
Saya tak pernah langsung ke kantin..
Saya akan makan bila balik rumah…
Mak dah siap masak..

Sekarang,
Anak saya balik sekolah makan apa yang pengasuh masak..
Saya tak dapat layan anak-anak camne yang mak saya buat..
Alangkah indahnya kalau saya dapat layan anak2 sama macam mak buat pada saya..

Kini,
Saya telah menempuh alam pekerjaan, alam rumahtangga…
Mak masih layan saya macam dulu walau sesekali saya balik..
Mak akan bawakan bekal bila saya nak balik ke rumah…
Walau pun dah bercucu, mak masih layan saya macam dulu…

Mak tetap juga mengambil berat tentang anak-anak macam dulu..
Mak tetap bekalkan macam2 keperluan dapur setiap kali saya balik…
Tetap juga menghantarku didepan pintu dan melambai tangan
Dan mengingatkan saya supaya tidak memandu laju..

Itulah emak...
Dari dulu sehingga kini..
Tetap macam tu..
Melimpahkan saya dengan kasih sayangnya,
Menjaga saya lebih daripada dirinya..

Mak juga tak putus membekalkan saya dengan bekalan doa yang berterusan,
Agar anaknya sentiasa dilindungi Allah,
Agar anaknya dilimpahi nikmat kesihatan yang baik,
Agar anaknya berjaya didunia dan akhirat..
Agar anaknya dilimpahi rezeki yang berterusan...

Semoga saya dapat melakukan perkara yang sama pada anak-anak saya…
Supaya saya dapat membimbing anak-anak ke jalan yang sepatutnya…

Dan semoga Allah beri kesihatan yg baik buat Mak selamanya..

3 comments:

duniaanita74.blogspot.com said...

best nya tapi itu lah pengorbanan mak...mak semua sama kot..mak kak ita pun mcm tu gak...

Suhaila said...

best kan kalau dapat jadi suri rumah sepenuh masa... semua urusan anak-anak kita buat sendiri.. beesstnyer...

aizamia3 said...

nak jadi surirumah kena fikir banyak kali.. dengan ekonomoney ni rasa kena fikir lagi..