Sunday, January 6, 2013

Muhibah BPSM (2012)

Tadi kami ke Janda Baik (Embun Challet) untuk satu program anjuran khas untuk warga BPSM, MQA..  Alhamdulillah husband boleh bercuti so dapatlah join.. 

First time anak-anak terjun sungai.. Sungainya kecik je pun tapi airnye jernih sangat  n besst.. Diorang tak nak naik sampi terketar2 n biru2 bibir berendam.. Yg tak bestnya kami tak pandai berenang.. so main kat tepi2je la.. 

Suasana sangat damai...Saya suka sangat.. Siap ada dusun buah-buahan.. Pengunjung boleh makan atau bawak balik buah-buahan yang ada kat situ seperti durian, langsat & manggis. Puas gak la makan  durian. Plan nak pegi lagi nak bagi anak2 puas mandi sungai.. 

Sempat amik gambar ckit2 dari camera hp je.. Jom layaan.. 


Bakar ayam n ikan.


begitu teruja diorg..

my bos... 

antara yg bertungkus lumus menjayakan program.. TQ so much.

elis nye part.

chef  yg byk menyumbangkan bakti..TQ fizi.

encik bos besar punye khemah.

nak main tapi takut.




cam mangsa tsunami menyelamatkan diri pun ade..hehee

bila semua berkumpul.. hmmm muhibah sungguh.


kaum bapa yg ditugaskan menjaga anak.











Tamatt.. semoga berjumpa lagi di program akan datang.. Ribuan terima kasih kepada yg bertungkus lumus membuat persediaan.. kami datang tumpang makan n main je.. maaf ye.

Saturday, January 5, 2013

Tiada Duka Yang Abadi



Entah kenape saya suka sgt dengar lagu2 Opick.. siap cari CD  dia...
antara lagu yg paling saya suka ialah lagu ni.. penuh bermakna lirik2 dia.. 

-----------------------------------




Tiada Duka Yang Abadi - Opick

Tiada duka yang abadi di dunia
Tiada sepi merantaimu selamanya
Malam kan berakhir, hari kan berganti
Takdir hidup kan di jalani

Tangis dan tawa nyanyian yang mengiringi
Hati yang rindukan cinta di jalan-Mu
Namun ku percaya hati meyakini
Semua akan indah pada akhirnya

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki s'gala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Waktu berputar rembulan dan matahari
Bunga yang mekar akan layu akan mati
Malam kan berakhir, hari kan berganti
Takdir hidup kan di jalani

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki s'gala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki s'gala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini
Harap ampunkan hamba-Mu ini

------------------
Rapuh – Opick
http://my.effectivemeasure.net/emnb_18_6795.gif?1339536954Detik waktu terus berjalan
Berhias gelap dan terang
Suka dan duka
Tangis dan tawa
Tergores bagai lukisan
Seribu mimpi berjuta sepi
Hadir bagai teman sejati
Di antara lelahnya jiwa
Dalam resah dan air mata
Ku persembahkan kepadaMu
Yang terindah dalam hidupku

Meski ku rapuh dalam langkah
Kadang tak setia kepadaMu
Namun cinta dalam jiwa
Hanyalah padaMu
Maafkanlah bila hati
Tak sempurna mencintaiMu
Dalam dada ku harap hanya
Dirimu yang bertakhta
Detik waktu terus berlalu
Semua berakhir padaMu




New Beginning..

Alhamdulillah.. semalam hari terakhir saya uruskan Haziq ke sekolah.. 

Hari pertama saya teman dia sepenuhnya.. Sekejap kami dekat dengan dia, sekejap jauh.. Kami cuba perhatikan dulu tindak tanduk dia dalam kelas, waktu rehat & waktu balik.. Alhamdulillah dia ok je.. Boleh membiasakan diri, cuma masa waktu rehat cam kesian lak tengok dia berbaris nak beli makanan. 

Hari kedua dan ketiga, semakin ok.. kami cuma intai tengok dia dari jauh semasa transit dia dari sekolah agama ke day care n sekolah petang...dan semasa membeli di kantin..

Kisahnya bermula...

7.30 pagi... ayah hantar ke sekolah agama.. Masuk kelas..

8.45 pagi...  waktu rehat bagi murid Tahap 1...

9.10 pagi...  Sambung kelas.

11.10 pagi....Kelas agama persekolahan sesi pagi TAMAT.

11.15 - 11.30 pagi...  tunggu  kereta pakcik yg menjemput dia dari sekolah agama waktu pagi dan hantar ke tempat transit.. (Di Tadika lama dia)

11.45 - 12.15  waktu  untuk dia lunch, mandi, tukar pakaian dan bersiap untuk ke sekolah kebangsaan sesi petang. tunggu kereta pakcik yg menjemput dia untuk ke sekolah keb sri petaling,seksyen 14.

12. 40.... Sesi persekolahan petang bermula.

6.10 ptg... balik.. tapi pada hari khamis semua murid balik pukul 6.30 ptg...




Permulaan di pagi hari pertama persekolahan..

Senarai nama murid kelas 1 Shafie


Jadual kelas 1 Shafie

Ini ada di Sekolah Keb Sri Patling.. (sekolah petang Haziq)

Dataran tempat murid berkumpul masa baru datang  untuk sekolah petang

Antara ygada di situ

Ujian Pengesanan semasa sesi orentasi tahun 1

Sempat berborak masa jumpa kawan lama masa Tadika.

Berhimpun masa agihan kelas.

Time camni la perkara yg paling dia tak suka. Masa ni saya tinggalkan dia,
kami cuma  intai dari jauh je. Dia bosan sgt kot sampai ada satu masa, kami tengok dia lap2 air mata..
Sesi Persekolahan Haziq bagi Tahun 2013.
Jadual Sesi Interaksi.

Waktu rehat.. huhh lapar sungguh dia, masa makan ni dia memang bersemangan waja hehee
Senarai nama kelas 1Mawar.. Saya tak tau camne penetapan kelas di buat,
adakah semata berdasarkan ujian pengesanan atau camne..



 Tarikh Untuk Cuti Gantian pun dah masuk.

Semoga anak ibu sentiasa rajin belajar dan berusaha sungguh-sungguh.. Belajar pandai2 bia jadi orang  berguna..
takde apa yg dapat menyejukkan hati ibu melainkan lihat anak-anak ibu berjaya dalam pelajaran &  patuh suruhan agama.. Itu  saje bekalan untuk ibu & ayah di akhirat nanti. 

Saturday, December 29, 2012

Berlabuhnya Tirai 2012

Sekejap je masa berlalu.. 2 hari lagi tirai 2012 berlabuh pergi.

Membawa pergi semua kenangan pahit manis sepanjang bersamanya (2012).. 

2012 yang pernah buat saya rasa terduduk seketika, dan 2012 juga pernah beri senyuman bahagia.

Januari 2013 bakal dimulakan dengan penuh rasa ingin tahu akan apa lagi yang bakal terjadi dengan kerja, family, kewangan, emosi, anak-anak dan sebagainya... Dengan harapan semoga hari-hari saya nanti dapat diisi dengan keikhlasan dalam setiap apa yang saya lakukan. Kadang-kadang terfikir, ini ke apa yang saya cari? Tak apa, biar takdir yang tentukan. Saya akan cuba aturkan setiap langkahsaya untuk jadi yang terbaik, tapi apalah daya saya untuk melawan Ketentuan Yang Esa. Semoga ketentuaNYA adalah yang mendamaikan dan menyenangkan.. Sesungguhnya saya bukan seorang yang kuat untuk hadapi dugaan yang maha berat.

Pengalaman teman-teman suka dan duka sepanjang 2012 banyak saya jadikan panduan dan pengajaran supaya lebih banyak bersyukur dan tabah untuk hadapi segala kemungkinan.

Saya perlu lebih memikir hala tuju kehidupan, bebaskan segala pemikiran tak matang, negetif dan harapan yang tak berkesudahan. Yang berlalu, saya perlu biarkan ia berlalu. Saya perlu cari semangat yang baru.

Meniti 2012, saya kerap mengeluh, takut tak mampu menggalas amanah, tapi kesabaran membawa saya bertahan sehingga hari ini. Setiap hari bangun pagi saya bisikkan pada diri, ikhlaskan hati, kerja itu ibadat, urusan rumah tangga juga ibadat.. Cabaran memang pelbagai, tapi telankan saja kalau ini yang telah tertulis untuk saya..

Perjalanan yang bakal dilalui mungkin masih jauh atau makin dekat dengan penghujungnya. Pengisian perjalanan tu perlu saya isi dengan sebaiknya dan memperbanyakkan mendekatkan diri padaNYA. 

2012 banyak yang berlaku, banyak yang istimewa dan banyak juga pahitnya. Tapi, entah lah.. 

Semoga hari hari yang mendatang menjadikan saya lebih menghargai setiap detik yang berbaki.. Semoga Redho dan Rahmat Allah sentiasa mengiringi setiap langkah perjalanan saya.. Amiin..

p/s: Banyak benda nak ditulis, tapi hilang idea untuk terjemahkan dalam bentuk ayat.

Thursday, December 27, 2012

Dugaan di Akhir Tahun

Petang tadi kami baru je smpai dari Terengganu sejak ahad lalu..

Sekadar berkongsi sedikit rasa terkilan di hati, Ahad lalu 23 Disember 2012, kami dalam perjalanan dari PJ ke majlis kawin Salman di Manjung, dengan berbekalkan pakaian sepasang sorang untuk salin bila balik dari kenduri tu nanti, kami bergerak keluar Tol Bidor dengan harapan nak ikut laluan Teluk Intan untuk ke Manjung. entah macam mana kami tersilap laluan, tersesat ikut laluan Tapah.

Dalam hati cuba redho, nak wat camne dah terbabas.. Dan masa tersebut dalam jam 10.00 pagi suami saya terima panggilan dari kampung mengatakan ayah mertua saya baru meninggal.. Yaallah luluhnya hati ni dengar berita luar jangka.. Suami saya ambil sedikit masa untuk menenangkan diri. Saya tau dia terkejut dan terlalu sedih, tapi saya cuba untuk tidak terlalu sedih depan suami. Saya hilang kata untuk pujuk suami. Dalam hati penuh rasa terkilan, ayah mertua ada call seminggu sebelum minta kami balik Terengganu untuk makan duku langsat, tapi memandangkan weekend pun suami kerja, jadi kami menangguhkan niat untuk balik kampung. Dan sekarang kami betul2 terlambat..

Saya ajak suami patah balik KL utk ambil pakaian utk balik terengganu, tapi dia tak setuju dengan alasan nanti lambat. Dia kata tak yah fikir pasal pakaian. Saya cuba gak pujuk untuk ikut laluan Simpang Pulai yang mana jalannya lebik elok berbanding Tapah, dia tetap tak setuju dengan alasan yg sama takut lambat. Saya akur. Dan suami terus naik ikut laluan ke Tanah Rata Cameron Highland, Gua Musang, Aring, Kenyir dan Kuala Berang. Tapi  nasib kami agak malang, kat Tanah Rata kami terperangkap lebih 2 jam tak bergerak.Dalam keadaan hujan dan jam terlampau kami berada di Cameron sahaja selama 3 jam lebih baru berjaya masuk Gua Musang.. Abang di kampung asyik tanya dah sampai mana dan memaklumkan akan kebumi ayah sebaik lepas Asar. Suami saya makin sedih.. Antara ayat yg keluar dari mulut suami masa tu buat saya betul2 sedih "Mandikan ayah tak dapat, solatkan ayah pun tak dapat.. dan dia menangiss... dan menangiss.. terus menangis.."

Apakan daya saya untuk membantu saat tu, puas saya berdoa sepanjang jalan supaya Allah permudahkan setiap urusan kami agar suami saya sempat menatap wajah ayah utk kali terakhir dan mengurus jenazah ayah, tapi itu ketentuanNYA..

Sepanjang jalan kami lebih banyak mendiamkan diri.. sayajuga minta anak saya sedekah Al Fatihah sepanjang perjalanan dan akhirnya pukul 9.15 malam baru kami selamat sampai di Kuala Berang.. Sangat lambat.. Dan mungkin Allah dah tentukan kami untuk tidak berjumpa ayah.. Atau mungkin itu balasan untuk kami sebab tak balik kampung jenguk ayah masa dia call..

Kami tiba semasa semua orang sedang Tahlil untuk arwah.. Suami saya tunduk & tak angkat kepala langsung. Saya tau dia dalam keadaan sedih dan terkilan yang teramat.. tapi apakan daya saya untuk melawan ketentuan Allah..

Semoga arwah ayah diletakkan bersama orang-orang yang beriman.. Dugaan ini betul2 beri pengajaran yg amat bermakna buat saya.. Sementara ibu ayah ada, saya perlu korbankan sedikit masa yang ada untuk mereka..Cuma itu yang dapat menggembirakan hati orang tua selain wang ringgit.

Dan saya harap semoga saya masih diberi peluang untuk berbakti kepada ibu ayah saya sementara mereka masih ada.

Gambar terakhir ayah masa Syawal yang lalu

Rupanya ini gambar kenangan terakhir kami bersama.. :(

Friday, December 14, 2012

Persediaan sekolah haziq

Lama rasanya tak mengupdate blog.  Takde ape yg menarik rasanya untuk dikongsi bersama.

Puas fikir apa yang boleh di kongsi di blog ni.. Hmm jadila sekadar berkongsi rasa teruja saya dalam menyediakan persediaan persekolahan anak sulong saya haziq.. Alhamdulillah, pakaian sekolah saya dah sediakan sikit2. Sekadar yang termampu. Peralatan sekolah pun dah lengkap alhamdulillah.. Haziq nampak happy dan adakalanya cam risau nak menempuh alam persekolahan baru. 


Dan pada masa ni saya mula terfikir hari2 mendatang untuk sesi persekolahan dia.

Pagi hantar abang gi skolah agama.. Balik dari sekolah agama, dia akan ke day care untuk mandi, makan minum and bersiap untuk ke sekolah kebangsaan. Persiapan ke sekolah semua dia akan uruskan sendiri. kenyang ke dia makan nanti di situ, kemas ke pakaian yang dia pakai, rapi ke dia sikat rambut.. kelengkapan semua dia akan bawa ke.. atau takut tercicir-cicir apa-apa. walaupun saya tau, di situ anak2 akan dipantau oleh pengasuh yang telah ditugaskan, dan anak2 orang lain pun melalui perkara yang sama.. tapi hati ni tetap risau dan sedikit sedih. sedih bila mengenangkan semua perkara dia akan lalui sendiri. 

saya kena terima sebab semua kawan2 saya juga melalui perkara yang sama, tapi susah nak buang rasa sedih ni bila terfikir semua perkara tu.  Saya dibesarkan dengan ibu di depan mata, pergi dan pulang saya dari sekolah disambut ibu di rumah. Makan dihidang, pakaian disiapkan... kalau nak disebut macam2 perkara lagi yg saya risaukan.

Hmm harap2 la segalanya berlalu dengan sempurna nanti. Dan semoga hati saya dapat melalui semua dengan tenang dan redho. Dan juga semoga anak saya nanti dapat melalui harinya dengan sempurna.

Tuesday, November 13, 2012

Antara peraturan dunia dan hukum Tuhan



Sedang menguruskan sesuatu urusan..  Tetiba wujud 1 arahan yg saya rasa agak kurang setuju atas dasar  ehsan dan simpati. Saya namakan ia perasaan pertama.
 
Cerita ini tiada kena mengena dengan sesiapa.. sekadar berkongsi pengalaman dan rasa hati.

Perasaan Pertama:  Saya bersetuju dengan - kelonggaran diberi kepada orang yang berhutang tapi tidak mampu untuk membayar…  atas rasa ehsan kemanusiaan di hati saya dan pengalaman beban  kewangan satu masa dulu… 

Tapi sorang kawan saya jawab camni..  knp tak setuju lak, saya setuju dengan apa yg diarahkan.. itu adalah wajib dan hukum peraturan Tuhan.  pastu dia buat contoh…  sesuatu yang betul2 buat hati saya terkesan.. amat2 terkesan dan semoga bermanfaat untuk saya dalami kata2 tersebut.

Ayat dia camni : Kita wat contoh air.. kita guna air.. (maksud dia perkhidmatan air la cam SYABAS tu).. tapi kita tak bayar bil air tu, sedangkan air tu kita guna untuk berwudhuk jugak.. untuk beribadah. (dalam hati saya , bagi anak2 n family makan minum guna air juga) camne tu.. 

Tu je dia cakap.. pastu dia sambung lagi, bukan saya yg cakap, ustaz yg cakap. 

Cuba fikirkan. 

Okey.. saya faham dan terdiam.. tapi saya suka kenyataan dia tu.  hati saya menterjemahkan sendiri maksud dia.. mungkin dia bermaksud dimana keberkatan dalam ibadah dan rezeki yg kita dapat kalau tak selesaikan hutang yang sepatutnya.. Dan ada terasa pedas gak untuk diri ni yg kadang2 lewat bayar sesuatu bil/pinjaman tu.. 

Terus saya faham.. owh ok… saya dengan tetiba akur dengan arahan untuk urusan tersebut yang sebelum ni saya rasa seolaha2 tak patut…
Pengajaran yg saya dapat :mungkin sesetengah orang berperasaan lebih kepada logik akal dan belas kemanusiaan, sama seperti  perasaan pertama saya. TAPI Kita kadang2 terlupa untuk memikirkan HUKUM TUHAN yang tak boleh disangkal seperti yg saya jumpa dalam satu hadith ni
Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:” Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari.” Riwayat al-Baihaqi

Dan 

Sabda Rasul S.A.W.
Maksudnya : “Penangguhan hutang oleh orang yang berkuasa membayarnya, adalah satu kezaliman, halal maruah dan hukuman ke atasnya (iaitu pemberi hutang boleh mengambil tindakan ke atas diri dan maruahnya)(Riwayat Ibnu Majah)

Ya Allah.. murahkanlah rezeki untukku, sebagaimana engkau memurahkan rezeki terhadap kebanyakan makhluk-Mu Ya Allah, Tuhan semesta alam,"

Thursday, October 25, 2012

Majlis Konvo Tadika Haziq

Tanggal 21/10/2012 ada Majlis Konvo untuk Tadika Abang (Haziq)... Ibu, ayah n adik g la tadi nak tengok abang amik Sijil n buat persembahan.. Majlis tu buat kat Auditorium kat dalam Maktab Kerjasama.. dekat je dengan ofis.... Majlis start pukul 9.30 pg... habis jam 12 tenghari....

Ibu cuma sempat ambik sikit aje gambar abang kat majlis tu memandangkan kami takde camera canggih, amik guna hanphone pun nampak blur2 je.. Abang buat persembahan tarian Wonder Girl.. heheee comel gak tengok dia menari.. puas soh menari kat umah tak nak.. malu sangat.. siap kata nnti kalau abg menari ibu ngan ayah jangan ketawa-ketawa...  tergelak kitorang.. 

saya selitkan sikit persembahan dan sedikit acara yang diadakan pada masa tu.
jom layan...zazzz.....


Cikgu2 Skolah Abang..





Hadiah Bacaan Iqra terbaik.. Jadila.. Alhamdulillah..

alahaaii anak ibu.. :)

Adik, cam bosan je nak tunggu acara habis.. dia dgn hal dia.






Saturday, October 20, 2012

Anak itu anugerah..

Entah kenapa semakin hari rasa diri ni dah macam mak tiri.. hehee.. 
bukan bermakna zalim pada anak atau tak sayangg.. sayaangg... 
tapi bila tengah letih balik dari keje bila ada yg wat hal selalu keluarla sikit2 sikap ibu tiri tu.. Tapi  masih boleh terkawal.. sape yang tak sayang anak.. 

Itu je la harta yang saya ada. 

Disebalik ragamnya yang banyak dan seringkali mencabar kesabaran.. 
dapat memenuhi keperluan dan kehendak anak itu membuahkan kepuasan pada saya. 
Puas dapat mengenyangkan anak-anak, puas dapat membuatkan dia selesa, puas bila tengok anak-anak tersenyum.... puas bila dapat melihat diorang membesar depan mata, puas dapat mendidik... Tapi lebih puas sekiranya saya dapat membesarkan anak-anak 24 jam sehari depan mata... 

Saya cuma ada masa 4  jam  sehari pada waktu malam untuk mereka.. Dari jam 6 hingga sekitar 10 malam. Bila anak-anak lena saya dah tak dapat tunjuk kasih sayang saya.. Buka mata, cuma ada sekitar 1 jam setengah untuk mereka...  Lepas tu saya tinggalkan untuk orang lain jaga. Saya kena redho kalau itu laluan perjalanan yang saya perlu lalui untuk membesarkan anak-anak.. bukan saya sorang.. malah ibu-ibu lain turut rasa apa yg saya rasa.

Haziq & Insyirah adalah anugerah untuk kami.. Alhamdulillah.. Memang ada ketika, saya geram dengan ragam2 mereka.  Tapi kami cuba untuk mengerti bahawa kedegilannya adalah untuk mempelajari.  Semoga saya diberi kesabaran dan dilimpahi dengan sifat penuh kasih sayang dalam membesarkan anak-anak.. InsyaAllah.
Zeti Insyirah  & Muhammad Haziq