Saturday, December 29, 2012

Berlabuhnya Tirai 2012

Sekejap je masa berlalu.. 2 hari lagi tirai 2012 berlabuh pergi.

Membawa pergi semua kenangan pahit manis sepanjang bersamanya (2012).. 

2012 yang pernah buat saya rasa terduduk seketika, dan 2012 juga pernah beri senyuman bahagia.

Januari 2013 bakal dimulakan dengan penuh rasa ingin tahu akan apa lagi yang bakal terjadi dengan kerja, family, kewangan, emosi, anak-anak dan sebagainya... Dengan harapan semoga hari-hari saya nanti dapat diisi dengan keikhlasan dalam setiap apa yang saya lakukan. Kadang-kadang terfikir, ini ke apa yang saya cari? Tak apa, biar takdir yang tentukan. Saya akan cuba aturkan setiap langkahsaya untuk jadi yang terbaik, tapi apalah daya saya untuk melawan Ketentuan Yang Esa. Semoga ketentuaNYA adalah yang mendamaikan dan menyenangkan.. Sesungguhnya saya bukan seorang yang kuat untuk hadapi dugaan yang maha berat.

Pengalaman teman-teman suka dan duka sepanjang 2012 banyak saya jadikan panduan dan pengajaran supaya lebih banyak bersyukur dan tabah untuk hadapi segala kemungkinan.

Saya perlu lebih memikir hala tuju kehidupan, bebaskan segala pemikiran tak matang, negetif dan harapan yang tak berkesudahan. Yang berlalu, saya perlu biarkan ia berlalu. Saya perlu cari semangat yang baru.

Meniti 2012, saya kerap mengeluh, takut tak mampu menggalas amanah, tapi kesabaran membawa saya bertahan sehingga hari ini. Setiap hari bangun pagi saya bisikkan pada diri, ikhlaskan hati, kerja itu ibadat, urusan rumah tangga juga ibadat.. Cabaran memang pelbagai, tapi telankan saja kalau ini yang telah tertulis untuk saya..

Perjalanan yang bakal dilalui mungkin masih jauh atau makin dekat dengan penghujungnya. Pengisian perjalanan tu perlu saya isi dengan sebaiknya dan memperbanyakkan mendekatkan diri padaNYA. 

2012 banyak yang berlaku, banyak yang istimewa dan banyak juga pahitnya. Tapi, entah lah.. 

Semoga hari hari yang mendatang menjadikan saya lebih menghargai setiap detik yang berbaki.. Semoga Redho dan Rahmat Allah sentiasa mengiringi setiap langkah perjalanan saya.. Amiin..

p/s: Banyak benda nak ditulis, tapi hilang idea untuk terjemahkan dalam bentuk ayat.

No comments: