Wednesday, July 2, 2014

Perkara yg paling saya gerun..!




Assalamualaikum wbt...

Orang selalu kata, sakit gigi tu sangat power.. Ye betul la tu.. Menderita rasanya.. Rasa cam Allah tarik nikmat yg sedia ada.. Saya alami sakit tu berbulan2...

Paling kerap sakit bila waktu malam.. berdenyut-denyut..
Disebabkan terlalu sakit, terpaksa abaikan rasa takut pada doctor gigi.. pergi jugak klinik.. Doktor kata geraham bongsu saya dah teruk sangat.. Perlu buang.. Dalam erti kata lain  WAJIB BUANG.. Noktah… Kalau saya simpan pun, dia tak kan tahan lama dan akhirnya wajib jugak buang.. Untuk buang perlu pembedahan kecil.. Huwaaa… Camne nii…
Ahad beberapa hari sebelum puasa, saya pergi lagi degan harapan untuk cabut.. Tapi Doktor Cuma boleh boleh buat x-ray dulu.. Dan dia explain kenapa kena buang.. macam mana cara dia nak buang.. kenapa kena operation tu.. risiko dia apa…. Dan anggaran kos dia (boleh tahan klinik ni caj) dan terus buat temu janji untuk datang semula.... bla bla… .
So saya pergi semula selang 3 hari kemudian (Rabu)..
Berdebarnya mak aiii.. Allah saje yg tahu.. Sepanjang jalan sepanjang masa kumat kamit baca doa mohon dipermudahkan.. Masuk bilik doctor, tengok atas tray dia macam2 perkakas.. menambahkan lagi ketakutan saya.. Siap minta asben teman untuk kuat semangat saya.. Bermula la operasi mencabut geraham bongsu.. Sekitar 40 minit rasanya..
Memula kena makan ubat dalam 6 biji rasanya (macam2 warna).. pastu doctor bius dibahagian gusi yang berhampiran dengan gigi yang sakit dan ingin dicabut..
Proses bedah gusi- masa ni doktor kene pastikan yang kite tak rasa apa-apa langsung... Kalau still rasa pedih atau ngilu, dia suruh angkat tangan kiri bagi isyarat kat dia.. doktor perlu beri lagi bius smpai tak rasa apa-apa... (entah berapa kali dia suntik ubat bius kat dalam mulut tak tau la..)

Alhamdulillah.. berjaya juga buang geraham bongsu saya… tak sakit macam yg saya dengar dan baca sebelum ni.. Bila doctor kata ok gigi u dah cabut.. sekejap ye saya nak jahit pulak… Pergh lega gila rasa.. tapi nak mengadap masa dia jahit lak..berdebar…  Alhamdulillah pun tak rasa sakit..
Tak mahu tanggung kesakitan lagi.... TENSION tau...!
Dan yang paling best, dapat MC 3 hari....
Pantang selepas pembedahan:
1) dilarang minum air panas... mesti minum air sejuk.. ais lagi bagus.
2) dilarang makan pedas dan pejal... kalau boleh makan bubur sahaja untuk 2 hari je...
3) wajib abiskan ubat antibiotik dan ubat tahan sakit.
Hari ni.. cukup seminggu.. kena pegi semula untuk buka jahitan… Alhamdulillah.. tak sampai 2 minit pun, dah selesai..

No comments: