Friday, March 20, 2015

Impian itu Doa.. Hanya Allah yg tahu apa yg baik untuk hambanya.


Orang kata impian tu satu kenyataan..

Tapi kadang2 kita cam pasti je sesuatu impian atau cita-cita tu cam mustahil je untuk jadi kenyataan bila melihat dari segala sudut pada masa sekarang..
Salah satu impian saya... Nak anak2 saya dapat masuk sekolah ni... SM IMTIAZ YAYASAN TERENGGANU..  

Tapi sekolah ni memerlukan tahap akademik & agama yang sangat tinggi kelulusannya..
Mampu ke anak saya..  Allahuakbar. Sesungguhnya Allah sahaja yang Maha tahu segala yg baik untuk hambanya..

Sejuknya hati bila tengok gambar anak-anak di Imtiaz ni belajar..


 

Friday, March 13, 2015

Anniversary..





Hari ini genap 9 tahun perkahwinan kami..

9 tahun yang lalu, kami memulakan satu kehidupan baru yang alhamdulillah sehingga ke hari ini, moga dalam rahmatNYA sentiasa.... 
Nikmat yang tak terkata dikurniakan suami & anak-anak yang dapat membimbing diri selangkah demi selangkah untuk belajar meneruskan kehidupan untuk jadi yang lebih baik dan bertanggungjawab..

Sekarang masih juga terasa baru, heheee...

Moga hubungan yang kami bina kekal hingga ke akhir hayat & moga hingga ke Jannah..
Moga kami dan anak2 sentiasa dalam Rahmat Allah hendaknya..

Perjalanan kami mungkin masih jauh atau cuma sekejap masa lagi.. Semuanya atas ketentuanNYA.. Hanya dia yang maha tahu..Apapun semoga singkat atau jauhnya hubungan kami, ia akan cuba diisi dengan  pengisian yang dapat memberi manfaat buat kami sekeluarga dunia dan akhirat. 
Moga ianya meninggalkan kesan2 yang lebih baik untuk bekalan kami "ke sana" nanti.

Amiin..




Friday, February 6, 2015

Sesekali Balik Terengganu..

Lama dah tak balik Terengganu.. Last kami balik adalah masa raya tahun lepas.. Disember baru-baru ni ada plan nak balik, tapi musim banjir.. so tak berani nak redah..

Memula sampai singgah amik Tok Wan kat rumah tumpangan KakTie.. Sempat si Haziq jumpa sepupu2.. 


Bergambar kat rumah tokwan..


Haziq beriyer-iyer nak tangkap gambar kat sini.. Tok Wan nak ikut sekali

Memandai sendiri pose camni.. hmm ok gak.. :)






Gi beli sendiri.. tak sabar punye pasal..

Tengah rajin melayan adik..

Layan anak-anak main layang-layang..



Entah ape la yg difikirkan..

Susah nak dapat pakcik ni bergambar ngan bonda kesayangan..

Bergambar dulu sebelum gerak..




Aktiviti melawat kawasan.. ermmm.. 
Besarnye rumah nii.... Ni rumah milik Tokeh Emas kat sini.. Anak saya kata rumah ni cam masjid la ibu...  :)


Rumah Kak Nor & Kak Tie, cuma didiami sesekali hujung minggu..




Operasi membersih rumah tok wan..
odway balik si kecik ni lak demam..

Saturday, January 3, 2015

Jalan-jalan Melaka


Minggu akhir cuti semester yang lepas.. kami jalan-jalan ke Melaka bersama anak-anak. Nak ke Korea tak mampu.. Nak ke London lagi laaa... heheee... 

Jadi laa...

Sebenarnya plan utama amik cuti adalah untuk balik kampung Terengganu... Sambil balik kampung cadang  nak bawak anak-anak jalan-jalan kat sana.. 

Tapi memandangkan musim banjir yang agak teruk di pantai timur, kami tak berani ambil risiko untuk balik kampung.. Terpaksa tangguhkan dulu.. 

Fikir punya fikir, akhirnya kami plan untuk ke Melaka.. 

Setelah sekian lamanya tak jejak kaki ke sana. Last kami ke melaka pada 2007.. Alhamdulillah syukur anak tak banyak ragam.. Diorang la yg paling happy.. Almaklum la.. ibu ayah dia cuma bawak jalan-jalan setiap hujung tahun je.. hehee.. 
Walaupun dalam kepala dah ada tempat2 lain yang teringin nak pergi tapi kita simpan dulu.
Merata hotel kami pergi.. semua penuh.. First gi Mahkota Hotel.. Full.. Holiday Inn.. Full gak.. Seri Costa.. penuh gak... Adoii... Akhirnya kami stay dekat Hotel Seri Pelangi betul-betul dekat bandar hilir. Hotel bajet..  Hotel melayu.. Dekat sangat2 dengan bandar hilir tu, saja support melayu sikit walaupun tak berapa best tapi not bad la janji boleh tidur. Senang nak jalan-jalan dekat bandar hilir nanti. Parking kereta dekat hotel then jalan kaki je pergi semua tempat. Semua tempat memang berdekatan senang nak jalan-jalan. 

 Cuma sian anak-anak,  tak dapat mandi kolam renang.. Salah ibu jugak.. tak book hotel awal-awal..  Memandangkan tak dapat check in di hotel yg ada kolam renang, dengan rasa agak terpaksa (sebab jauh) kami bawak anak-anak gi A Famosa Water World.. Kalau nak tau, pergi mandi manda ke A FAmosa ni langsung tak tersenarai dalam plan asal..  Memandangkan anak-anak dah muncung tak dapat mandi manda  akhirnya terpaksa gagahkan juga nak bagi diorg puas..  Dah namanya pun jalan-jalan untuk bagi anak-anak happy..
 Kalau setakat jalan-kalan pusing bandar hilir cuma mak ngan pak je yg happy..













Balik je dari Melaka anak-anak siap cakap.. ayah nanti bila-bila kita gi legoland pulak ek.. Pergh..
 

Tuesday, December 16, 2014

Knp burung boleh terbang ibu?? kenapa kita tak boleh?


Dalam perjalanan membesarkan anak-anak yang mula mengenal dunia, erti hidup dan segala perkara yang dilihat kadang2 memerlukan kita menghadapi berbagai soalan yang kadang2 tak terjangkau dek akal untuk menjawabnya..

tapi kadang-kadang seronok juga  bila soalan yang diajukan dapat dijawab tanpa soalan balik oleh anak-anak... terbit la dalam hati "yes..ibu berjaya jawab hehee.."

Semalam dalam perjalanan balik ke rumah anak bongsu saya tanya "ibu kenapa burung tu ada ekor (mungkin dia maksudkan sayap) dan boleh terbang.." 
erkk... fikir camne nak jawab memandangkan ibu dia ni pun bukan pandai sangat.. Jawapan ibu "burung tu kan haiwan.. ada kepak.. kecil.. so tu sebab dia boleh terbang...

Tapi ibu... kenapa orang tak boleh terbang macam burung tu.. kenapa orang tak de ekor (mungkin dia maksudkan sayap).. Adooii... tubek lak soalan baru menunjukkan muka dia tak lega lagi..   So cuma mampu jawab camni.. 

Orang kan besar.. berat.. takde bulu.. tu pasal takleh terbang.. orang berjalann.. dia tanya lagi.. tapii kenapa orang takde bulu cam burung tu... Huhuuuuuuu....

Sudahnya saya cakap camni...  "Cuba adik bayangkan ayah yang terbang macam burung tu..haa tetiba ada ayah kat langit tu terbang.. camne..kan ke pelik.. besarr lak tu.. ??"

Hahahaaaaa..... Dia ketawa besar tak berhenti2... Hahaaaa Yesss.... akhirnya takde soalan sambungan lagi... 

Tuesday, December 9, 2014

Alkisah Berkhatan

Sememangnya kitorang dah merancang untuk mengkhatankan Haziq memandangkan dia sendiri yang minta untuk dikhatankan.. 
Dengan perbualan dengan rakan-rakan ada yang mengatakan kaedah laser lebih baik dan cepat sembuh.. Wallahua'lam..

Memandangkan ini kali kedua percubaan untuk mengkhatankan dia (kali pertama dulu cadang untuk buat kaedah clamp) buat di Pusrawi, PJ. Tapi tak jadi sebab dia takut sangat.. 

Kali ni saya cuba pulak di Klinik Medical Nadi Iman di Seksyen 27 Shah Alam.. Alhamdulillah.. berjaya akhirnya dengan buat kaedah laser..  Alaahai anak ibu.. jerit2 pun akhirnya sunat gak :)



Klinik Medical Nadi Iman, Shah Alam.

Berdebar gak..

tapi wat-wat relax... Sementara tunggu doktor.

Proses berkhatan sedang berlangsung.. Ibu yg berdebar.

Yeaa.. dah selesai.. Alhamdulillah..

Tunggu ubat..

:)

Harapnya cepat la sembuh..

Tuesday, December 2, 2014

Majlis Perhimpunan Ukhwah Keluarga..


Ahad lepas sempat pergi ke Majlis Perhimpunan Ukhwah Keluarga Arwah Moyang.. 
Maknanya susun galur generasi selepasnya semua hadir.. 
Diadakan di Kampung Changkat Jong, Teluk Intan, Perak.. Dataran Rumah Mak NGah.. dan di tepi sungai!  (Sungai Bidor)..  Yesss.. alhamdulillah.. dapat meingatkan semula memori zaman kecil2 satu masa dulu.. Mandi Sungai.. :) Nak bagi anak-anak merasa mandi sungai tapi air tengah dalam.. Maklum la baru je banjir besar kat situ..

Pengisian majlis diadakan Sesi Tazkirah oleh Ustaz dari pejabat Agama Islam Perak. (saya tak ingat nama dia).. Majlis Tahlil..  Makan-makan.. Kuiz keagamaan dalam suasana santai.. & Cabutan Bertuah.. 

Alhamdulillah majlis berjalan lancar dan cuaca pun agak baik..