Sunday, September 23, 2012

Harapan..

Entah kenapa sejak balik kampung baru-baru ni, hati saya kerap berangan untuk ada sebuah rumah sendiri di kampung.. 

Makin kerap berangan.  sebuah rumah dengan berlatar belakangkan sawah bendang.. Boleh bercucuk tanam.... damaaai.. hijaau je pemandangan...  jauh dari hiruk pikuk kota cam sekarang..

Rumah sekarang buka pintu rumah..
yang ada..


Pencawang Api.. betul2 setentang pintu rumah...yang bila tengh kilat berdetum, terasa sampai ke beranda rumah..

yang ada lagi...

view blok2 bangunan rumah lain..

dan keluasan rumah yg terhad..anak2 nak main.. baru nak speed dah langgar dinding.. siaann..

 tapi...takpe lah.. seharusnya saya patut bersyukur banyak2atas nikmatNYA yg saya nikmati skrg...
 ade tempat tinggal.. agak sempurna juga untuk besarkan anak2..
sekadar membayangkan kalau lah ade yg lebih baik dan sempurna... alangkah bagusnya..
tapi kalau setakat ini yg mampu dan terdaya untuk saya miliki.. pun syukur Alhamdulillah...

sekadar berkongsi impian saya satu hari nanti insyaAllah... Semoga ianya menjadi nyata.. Yang penting ada usaha insyaAllah ada jalannya.


Entah rumah siapa jumpa kat pakcik google..



Hmm Damainye kalau view ni ade kat blkg rumah..


Friday, September 7, 2012

Kalaulah itu saya..

Alhamdulillah.. hari ni saya dengar berita yg boleh buat saya tumpang gembira... Dapat jemputan ke ke Mekah.. Alhamdulillahh.. Kalau saya yg dengar tumpang gembira apatah lagi tuan punya badan.. Tahniah ye kak.. Doakan rezeki saya pulak..


AllahuAkbar.. indahnya kalau yg terima jemputan tu adalah saya.. Tak dapat digambarkan.. Tapi tu laa.. sekadar mambayangkan.. tapi daftar haji pun saya tak buat lagi.. Hati dah terkinja nak pergi tapi belum berjaya melangkah untuk itu.. InsyaAllah.. Akan ku gagahkan kaki ni untuk mendaftar..
 Dapat semangat baru ni..

Semoga Allah permudahkan urusannya untuk kesitu.. Mudah-mudahan.. 

 

Tuesday, August 28, 2012

Salam Lebaran..



Kakak Sulong..

Abang Ke-2.. (Ngah)








Fmly kakak ke-6 (Kak Kin)

Fmly abang ke-3 (Abg De..)

Family kakak ke-5 (Kak Nor)

Fmly kakak ke-7 (Kak Ti)

My Fmly,suami saya yg ke-9..


jejaka2 Pak Ramli.. :)
Mak Dara merangkap tukang masak fmly kecuali saya hehee..

Group Anak Dara
 


Selamat Hari Raya....!!!
Rasanya belum terlewat untuk ucapkan selamat hari raya buat kawan2... Mohon maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki andai ada salah silap yg saya lakukan..

Raya kali ni giliran beraya di terengganu.. lepas balik sembahyang raya tu sempat la jugakbergambar reramai untuk kenang-kenangan..


Tuesday, August 14, 2012

Terbakar

Magrib semalam lepas waktu berbuka tetiba dengar orang terjerit-jerit dari bawah rumah "toloong.. toloongg.. kereta sape parking kat belakang.. terbakarr.. kereta terbakaaarr" cepat2 saya jenguk ke bawah dari rumah saya ting.6.. orang yg terjerit2 tu pusing kedua-dua blok sembil terjerit2 ayat yg sama... tetiba saya jadi panik. ade kereta terbakar ke.. atau rumah yg terbakar.. 

seberang blok saya pulak saya tengok ramai orang keluar ke balkoni masing2 seolah tengok sesuatu yang pelik ke arah belakang kawasan perumahan saya.. dari blok tersebut gak saya nampak cahaya api kemerah2 an walaupun saya tak nampak api.. dan orang yg terjerit2 tu masih tak berhenti jerit2 lagi.. saya ketuk pintu bilik air mintak asben saya turun jenguk, tapi dia sedang siap sedia nak mandi.. cam tak berminat je nak turun.. dia kata, tadi masa nak naik rumah dia nampak api lalang kat luar kawasan rumah.. luar pagar tuu.. 

saya tak puas hati dengan jawapan dia, kalau tak serius takkan org tu terjerit2.. disebabkan tak puas hati dan kerisauan yg tak tergambar saya turun gak bawak anak2 dan biarkan asben terus mandi :)  dlm hati merungut sikit.. bunyik org tengah cemas2 pun asben saya boleh wat cool..

bila turun lampu bawah rumah semua terpadam. yang nampak samar-samar cahaya api yg dah besar ditepi luar pagar rumah kami. hampir menyambar kereta2 yang parking kat tepi pagar tu.. Nampak jugak 2,3 org yg pegang baldi.  tak lama kereta  bomba dan satu peronda polis tiba.. alhamdulillah api terpadam gak akhirnya dengan bantuan bomba tu. 

rupanya risik punya risik, rupanya punca kebakaran tu sebab ada orang yg bakar lalang tu atas cubaan untuk membangunkan kuil hindu.. saya tak pasti samada cubaan membangunkan kuil atau membesarkan kuil kecik yg ada sedia ada kat situ..tetiba rasa sakit hati.. menyusahkan orang lain je. tapi bila difikir2kan balik, ada hikmahnya.. bila jadi macam tu baru komuniti kat situ terbuka mata untuk buat sesuatu bagi mengelakkan 'perkara tu' berlaku. alhamdulillah.. kesudahnnya harap disudahi dengan perkara baik2.. 

Dan semoga kami sentiasa dalam peliharaanNYA.. Amiin


Tuesday, July 31, 2012

Sesekali Teringiin...

Salam Ramadhan buat semua..

Alkisahnya semalam (isnin), saya ambil cuti rehat sesaje nak merehatkan diri kat rumah.. Plan asal nak gi beli baju raya, tapi ahad tu dah gi beli siap2.. So duduk je la rehat kat rumah sambil mengemas apa yg patut.. Anak2 sorang hantar tadika, sorang lagi hantar nurseri.. Dah kata pun nak rehat kan, so saya hantar la diorg gi skolah n neseri..  Dalam kul 11.30 hati saya terkinja2 nak gi amik abang (haziq) balik skolah.. Tak bagitau pun pagi tu yg saya nak amik dan memang tak terlintas nak gi amik..

11.40 saya dah sampai depan tadika, ramai ibu bapa lain yg turut tunggu anak keluar sekolah. Tak sabar saya nak tengok suasana anak2 di Tadika tu habis belajar. Bila semua murid dah keluar, saya perhatikan anak saya dari jauh, tengah main2 ngan kawan2 dia. (Dalam hati.. Boley tahan gak nakal anak ibu)
Dia langsung tak amibil kisah ibu bapa yang sedang tunggu anak kat luar. Ye la selama ni van sekolah yg jemput dan hantar ke nurseri.

Cikgu panggil dia dan bagitau ibu jemput.. Dia dah pandang muka saya yang kat luar pagar ni, tapi masih wat tak tau.. Nak tak ak saya terpaksa masuk ke kawasan pagar sekolah jemput dia. Bila dia nampak je saya terus meluru ke arah saya dengan muka gembira sangat2 dan melompat2.. sambil cakap "Yeaa.. Ibu amik.. ibu amik... yeaa... ibu amik abang.. Ibu, kenapa ibu amik abang".. Ibu "ibu cuti hari ni tu yg boleh jemput abang"..
Muka dia masih nampak gembira sgt2 wlu dijemput dengan kereta 'kecik' ibu dia je..Senyum je...

Masa tu tak tau kenapa hati saya rasa sebak sgt2.. Air mata cam tunggu masa je nak menitis.. Entah kenape.. mungkin bagi org lain biasa2 je... tapi saya rasa sedih..
Seingat saya, hampir 2 tahun saya hantar dia ke Tadika tu, saya tak pernah jemput dia balik skolah. Tiap2 hari dia naik van.. Dan saya lepas tangan memandangkan saya dan suami bekerja. Semata2 mengharapkan driver van tu dan percaya sepenuhnya.. Saya tak pernah tau perasaan dan keinginan dia..Saya tak ambil tahu..

Mungkin jauh di sudut hati anak saya teringin sesekali untuk dijemput ayah ibu cam kawan2 yg lain.. Masuk je kereta air mata memang x dapat ditahan lagi.. Saya menangis gak sambil cover2 drp dia nampak. Masa ni saya merasakan mesti macam2 lagi perkara remeh temeh camni yang wujud di hati anak2 tapi kadang2 ibu bapa tak perasan..

Masa ni la saya terfikir dan teringiiinn sangat2 nak membesarkan anak sendiri depan mata tiap2 hari.. Alangkah indahnya dan bahgianya kalau setiap hari dapat hantar dan jemput dia dari sekolah.. Hidangkan makan tengah hari.. Uruskan persekolahan.. Huhuuuu..

Tapi apakan daya saya, perlu bekerja untuk bantu meringankan beban keluarga dan demi untuk masa depan fmly juga.. Untuk anak2 jugak..

Allahuakbar... Tak tergambar betapa indahnya kehidupan sekiranya dapat jadi suri sepenuh masa  membesarkan anak2.. Dalam masa sama untuk pujuk hati.. mungkin saya perlu banyak bersyukur ada pekerjaan yg baik untuk menyara anak2.. TQ Allah.. Alhamdulillah..

Thursday, June 28, 2012

Mati Hidup Balik



Ragam si anak.

Penah sekali tu masa dalam kereta odw balik kampung.. Muka anak2 saya cam dah bosan je dengan jarak yg jauh.. Untuk hilangkan rasa bosan diorang.. saya ajak berbual dan ajar macam2 doa… antara doa yg saya ajar ialah doa untuk ibu bapa..

Alhamdulillah anak saya mengikut utk hafal.. Saya kata:

Ibu         : Abang, kalau sayang ibu ngn ayah kena selalu baca doa ni untuk  
               ibu ayah.. tiap-tiap hari tau.. kalau ibu ayah dah mati pun abang 
               kena baca gak doa ni untuk ibu…

Abg        : Owh kalau ibu dah mati bila baca doa tu boleh hidup balik ye bu…

Ibu Ayah : Tak tau nak cakap ape… Cuma mampu tersenyum sesama sendiri:)

Wednesday, June 13, 2012

Susahnya Utk Jadi Terbaik

tak tau kenape kebelakangan ni mud keje agak merudum.. cam malaass jer... slalu wat silap.. tu lupa ni lupa.. dah wat macam2 cara untuk baiki tahap keterlupaan dan kekurangan diri..tapi sesekali ada gak kerumitan yg berlaku.. 

mungkin niat aku bekerja masih jauh dari yang sepatutnya iaitu kerja kerana Allah.. Bila sesekali tersimpang niat tu, mungkin itu yg jadi kdg2 sedikit kucar kacir.. (Ustazah Rubiah kata kalau nawaitu kita tak betul, kejer jadi tak berkat..)Penah tak ada kawan2 yg terniat camni.."keje sebab nak carik rezeki.. keje sebab masa tua nanti dapat pencen.. keje sebab dok umah lama2 mesti bosan.. dan macam2 yg seangkatan dengannya...


Atau mungkin sesekali datang rasa tak ikhlas dalam hati.. dan mungkin sebab tu mud jadi kacau.. huhuuuuu camne nak baiki mud ni..


moga Allah sentiasa limpahkan rahmat dan hidayah, moga bertambah iman, walaupun lagha dunia sekeliling bertambah ==. huhu





Tuesday, June 12, 2012

Indahnye hidup bersyariat

Ade sekali tu saya gitau member ofis ni..
Niat nak citer jer pasal buku ni, saya kata tingin nak beli, tapi tunggu gaji lah.. sebab agak mahal.. tapi tetiba lak dia kata takpe dia belikan..

Harga dia RM55 satu..
Pastu dia kata takpe dia belikan..Alhamdulillah.. rezeki..


Saya tanya betul ke sebab buku tu agak mahal.. 
Dia kata takpe amal jariah yg berpanjangan.. Dia kata harap anak2 dan suami saya pun guna gak buku tu nanti...  Amiinn..
Saya dah dapat pun buku tu.. TQ ye Salman...  
Semoga dimurahkan rezki slalu.. :)



Buah Hati Ibu



                                                     pagi2 masa bfst sblm nak gi skolah..
                                            ngn  cousin sbelah ayah..



                                           aktiviti sambil tggu ibu wat keje.



                     masa ikut ibu wat keje kat ofis hujung minggu. kotak je yg ada utk landing..
                                                             main2 kat JJ

                                                  ngan cousin kat tganu..

                                                           haziq n haziq..member taska.
                                                    gaya minah rempit..

Saturday, June 9, 2012

Jalan2 ke Morib








28hb April lalu, sempat gak bawak anak2 gi mandi manda kat Gold Coast Morib.. Tak menginap pun, cuma gi kat tema air dia jer.. Atas nasihat kak ceni yg kata tempat tu best, Alhamdulillah sampai gak kami ke sana.. Tapi rasa jauh sangat la dari rumah saya kat PJ.. Camne la kak fiza abidin tu berulang dari area sana ke ofis dengan sabar &  jarang datang lewat... Cekal tul hati dia...

Monday, June 4, 2012

Open Day TUDM 2012

Semalam sempat bawak anak2 gi Tengok Open Day TUDM.. 
Panasnya masyaAllah.. saya ngn adik je yg excited tengok Pameran kat ctu.. 
Yang si abang lak macam2 hal sebab tak tahan dek panas.. Lapar laa panassla.. Macam-macam hal..




Ada macam2, pertunjukan payung terjun, pameran diorang punye jet, kapal terbang helikopter dan macam2 la.. Gerai2 jualan pun ada... Best gak.. Cuma cuaca panas sgt la... Terik..